ANTARA SI PEMBERI DAN SI PENERIMA.

"Mana yang lebih gembira ,memberi hadiah atau menerima hadiah?
Hampir semua yang mengaku menerima hadiah lebih menggembirakan.

Ana akan bercerita, mungkin apabila ana habis bercerita...pasti jawapan antum semua akan berubah. InsyaAllah.

Seorang anak berkali-kali berpesan kepada ibunya agar pulang membawa hadiah.Hadiah yang diinginkan adalah sebuah anak patung yang besar. Katalah antum semua seorang ayah atau seorang ibu kepada anak kecil itu. Antum telah meninggalkannya sejak dua hari yang lalu. Lusa antum akan kembali ke rumah masing-masing. Namun sebelum pulang antum bertekad untuk membawa pulang anak patung yang anak antum inginkan. Setelah puas antum mencari akhirnya antum menemuinya. Antum membeli dan terus membawanya pulang. Bayangkan...anak antum telah menunggu di hadapan pintu, sambil bersorak ria melihat anak patung di tangan antum. Baiklah...sekarang siapa agaknya yang lebih gembira,antum yang memberi hadiah atau anak yang menerima hadiah?Sudah tentu hati si ibu yang lebih gembira berbanding anaknya.

Mengapa? Mengapa si ibu lebih gembir sedangkan dia yang memberi? Ya, jawapannya kerana si ibu memberi dengan rasa kasih sayang. Jadi...pengajarannya ialah untuk merasa gembira apabila memberi...berilah dengan kasih sayang,"

Sayangnya kita sering tidak gembira bila memberi....Mengapa?

"Memberi mengurangkan..."
"Orang yang menerima tak pandai nak berterima kasih..."
"Tak ada apa yang nak diberikan..."
"Tak adil, kita susah- payah mencari, dia pula senang-senang dapat..."

^_^ Memberi tidak mengurangkan...bahkan Hukama berkata, harta yang menjadi milik kita yang hakiki ialah harta yang diberi ke jalan Allah. Yang lain, kita hanya tukang simpan....apabila mati harta itu akan diwariskan.

Pernah nampak anak-anak pokok sayur di batas? Untuk tumbuh menjadi sayur yang subur, mesti sebahagian daripadanya dicabut...dibuang,untuk memberi ruang pada sebahagian yang lain tumbuh subur. Jika semua tumbuh,pertumbuhan semuanya akan terbantut. Begitulah rezeki, perlu diberi dalam bentuk zakat dan hibah, akan subur dan bersih.

"Tak ada apa yang nak diberi?" Jangan sempitkan pengertian rezeki,nanti rezeki kita akan turut sempit...Jika kita hadkan rezeki hanya pada harta, bila tak ada harta maka tidak adalah rezeki yang hendak diberi....Memberi bukan hanya dengan harta tapi dengan senyuman, doa, ilmu,sangka baik dan sifat pemaaf.. Siapa kata kita tak ada untuk memberi?

"Tak adil...?" Kita dapat semua yang kita miliki dengan kudrat kitakah atau kudrat yang dipinjamkan oleh Allah ? Mata, tangan, kaki dan tenaga yang kita gunakan untuk mencari hakikatnya daripada Allah. Sebenarnya, tanpa disedari kita adalah saluran Allah untuk memberi rezeki kepada hamba-hambaNya yang lain. Bersalah sungguh jika kita tidak memberi kerana kita seolah-olah menyekat rezeki yang Allah hendak berikan kepada orang lain.

Kenapa sukar untuk gembira apabila memberi? Sekali lagi...Kita memberi tanpa kasih sayang."

"Kenapa tidak ada kasih sayang?"

Kasih sayang adalah buah iman. Iman dan kasih sayang saling lazim-melazimi. Siapa yang kukuh imannya, maka teguh jugalah kasih sayangnya..." ^_^

Maknanya?.....Kita memberi kerana-Nya, bukan harapakan balasan manusia. Kita memberi kerana Allah meminta kita untuk memberi...Jika kita memberi kerana manusia, kita akan sakit jiwa.. Kenapa..!

Kajian menunjukkan majoriti manusia tidak pandai berterima kasih. Jadi jika kita mengharapkan ucapan terima kasih, maka kita akan merasa kecewa. Adilkah selepas memberi kita dilupakan?

^_^ Baiklah, adilkah setelah sekian lama banyak nikmat yang diberikan oleh Allah, majoriti manusia tidak bersyukur kepada-Nya? Allah sendiri menegaskan, bahawa sedikit sekali daripada hamba-Nya yang bersyukur...

Dunia memang tidak adil...!

Tidak...manusia yang tidak adil. Manusia zalim. Kalau kita yang kerdil ini tergamak tidak memberi hanya kerana orng lain tidak pandai berterima kasih. Cuba fikirkan..Allah Yang Maha Besar masih sudi memberi walaupun kita sebagai hamabanya tidak bersyukur. Siapa kita???

Memberilah....kerana siapa yang tidak memberi ertinya dia tidak memberi kepada dirinya sendiri.... Waulahu alam bissawab...^_^

2 comments:

  1. Good day Loan Seekers Solution for your financial problems,
    Are you in need of an urgent cash? such as personal cash,company cash,business cash,cash to pay depth,educational cash,any kind of cash you are looking for interest loan. Our loan ranges from $5,000-USD (Five Thousand US dollars) to
    $50, 000,000.00. (Fifty Million US dollars). We also lend in USA DOLLARS EURO and POUNDS !! contact us now skygroup.financial09@gmail.com

    ReplyDelete