KISAH TEMPAYAN RETAK...

Seorang tukang air memiliki dua tempayan besar, masing-masing bergantung pada kedua hujung sebuah pikulan yang dibawa menyilang pada bahunya. Satu dari tempayan itu retak, sedang tempayan yang satu lagi tidak. Jika tempayan yang tidak retak itu selalu dapat membawa air penuh setelah perjalanan panjang dari mata air ke rumah majiakannya, tempayan yang retak itu hanya dapat membawa setengah.

Selama 2 tahun, hal ini terjadi setiap hari. Si tukang air hanya dapat membawa satu setengah tempayan air ke rumah majikannya. Tentu saja si tempayan yang tidak retak merasa bangga akan prestasinya, kerana dapat menunaikan tugasnya dengan sempurna. Namun si tempayan retak yang malang itu merasa sangat malu akan ketidak sempurnaanya dan merasa sedih kerana ia hanya dapat memberikan setengah dari jumlah yang seharusnya dapat diberikannya. Setelah 2 tahun tertekan oleh kegagalan pahit yang dialaminya, tempayan retak itu berkata kepada tuannya si tukang air, “saya sungguh malu pada diri saya sendiri, dan saya ingin mohon maaf kepadamu.”

“kenapa?” Tanya si tukang air, “kenapa kamu merasa malu?”

“Selama 2 tahun ini, saya hanya mampu membawa setengah jumlah air yang sepatutnya dapat saya bawa kerana adanya retakan pada sisi saya. Ini telah membuatkan air yang saya bawa sering keluar sepanjang jalan menuju rumah majikan tuan, kerana kecacatan yang saya alami ini,saya telah membuatkan tuan rugi.”kata tempayan itu.

Si tukang air merasa simpati pada si tempayan retak dan dalam belas kasihannya dia tersenyum sambil berkata,
“ Jika kita kembali ke rumah majikan esok, saya ingin kamu memerhatikan bunga-bunga indah di sepanjang jalan yang kita lalui.”

Keesokan harinya, benar ketika mereka naik ke bukit, si tempayan retak memerhatikan apa yang dikatakan oleh tuannya dan baru ia menyedari bahawa ada bunga-bunga indah di sepanjang jalan. Keindahan bunga-bunga itu membuatkan ia terhibur. Namun pada akhir perjalanan, ia kembali sedih kerana separuh air yang dibawanya telah bocor dan tempayan retak itu kembali memohon maaf kepada tuannya atas kegagalannya itu.

Si tukang air pun berkata kepada tempayan itu, “ Apakah kamu memerhatikan adanya bunga-bunga di sepanjang jalan di sisimu tadi tapi tidak ada bunga yang tumbuh di sepanjang jalan di sisi tempayan yang tidak retak itu?” itu kerana aku selalu menyedari kecacatan mud an aku manfaatkannya. Aku telah menanam benih-benih bunga di sepanjang jalan di sisimu, dan setiap hari jika kita berjalan pulang aku memetik bunga-bunga indah itu untuk menghiasi meja majikan kita. Tanpa kamu bagaimana majikan kita dapat menghias rumahnya seindah sekarang.”

Tempayan itu berasa terharu kerana baru menyedari akan kelebihan yang ada pada dirinya.

** Setiap daripada kita mempunyai kekurangan yang tersendiri. Kita semua umpama tempayan retak. Namun Allah menggunakan kekurangan kita untuk menghiasi-Nya. Pada pandangan mata Allah yang Maha Bijaksana, tiada yang terbuang percuma. Jangan pernah bersedih dan takut akan kekurangan yang kita miliki, tapi kenalilah setiap kekurangan dan kelemahan-kelemahan yang kita miliki. Dan ketahuilah di dalam kelemahan dan kekurangan itu kita akan menemui kekuatan dan kelebihan kita yang tersembunyi...**
Salam Mujahadah Buat Semua...Senyum selalu...(^_^)

No comments:

Post a Comment