Peringatan Buat Insan Yang Terlupa

Seandainya Al-Quran boleh berbicara
Nescaya ia akan berkata-kata
"Sewaktu engkau masih kanak-kanak,
Engkau bagaikan teman sejatiku...
Dengan wudhu' engkau menyentuhku,
Dalam keadaan suci engkau memegangku
Engkau membacaku dengan lirih dan keras,

Namun kini engkau telah dewasa...
Semakin hari engkau sudah tidak berminat lagi padaku,
Engkau pinggikan aku..tanpa engkau ambil pedul
Apakah aku bacaan usang..?
Yang tinggal sejarah..
>Engkau biarkan diriku sendiri,
Menjadi kusam tersimpan di dalam almari,
Berlapiskan debu...
Terbiar dimakan anai-anai..

Wahai temanku..
Aku mohon padamu peganglah aku kembali
Dalam keadaan suci dan bersih,
Bacalah aku setiap hari..
Pasti aku akan menjadi cahaya menerangi hidupmu nanti..
Jua menjadi pelita ketika engkau kembali bertemu Ilahi..

No comments:

Post a Comment